Slaget om lyssnarna

Spotify är ett av de vanligaste sätten att konsumera musik idag. Allt fler artister börjar släppa sargen och försöka bli stora på den digitala marknaden. En vanlig sak man ofta får höra är hur Spotify ger mindre artister möjlighet att nå sin publik. Ändå var de mest lyssnade artisterna under 2014 var av storleksordningen Coldplay, Beyoncé och Avicii. Det är ju givetvis inget konstigt med det. Stora artister är stora oavsett sammanhang.

Det finns över 30 miljoner låtar på Spotify. Om man vill höras måste man sticka ut. Jag tror att artister och skivbolag i större utsträckning har börjat fundera på hur deras lyssnare använder digitala tjänster. Och hur man som artist ska göra för att nå fram i bruset. Det kan till och med vara aktuellt att tumma på den konstnärliga friheten för att nå lyssnarna.

Man skulle kunna kalla det för användarcentrerat artisteri.

Tanken slog mig när jag öppnade Spotify häromdagen. Det blir allt vanligare att jag använder det för att upptäcka nya artister. Därför är ”New releases” en sektion jag allt mer frekvent besöker. Under sektionen hittar man nya släpp, både singlar och album.

För ett tag sedan såg det ut så här:

spotify-madonna

Madonna hade släppt sex singlar från sitt nya album Rebel Heart – samtidigt.

Detta fick mig att tänka. I digital form är album nåt som konsumeras mer sällan. Istället skapar man sina egna spellistor med favoritmusiken. Då kan man lika gärna släppa varje låt som enskild singel. Syftet med Madonnas singelsläpp låter jag vara osagt, men resultatet blir tydligt. Man sticker ut mer ur det digitala bruset och vässar armbågarna i kampen om lyssnaren.

Jag vill inte recensera artisters konstnärliga ambitioner, men det är intressant att notera att det finns låtar på Spotify med titlarna Metallica, Rolling Stones och Beatles. Lätt att snubbla över om man planerade att lyssna på någon av giganterna.

Låten I love Avicii är den okände Dj Rennys i särklass mest spelade låt.

Jag tror att användarbeteendet i digitala tjänster som Spotify kommer att få allt större fokus hos artister och skivbolag. Troligtvis kommer vi att få se fler finurliga knep för att nå ut med sin musik.