Hello World!
– min första app

Jag har byggt min första app till iPhone. Den är superenkel. När man klickar på en knapp med texten ”Hello World”, visas en dialogruta med samma text.

Varför det? Appar är ju nåt utvecklarna ska bygga!

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Att bygga appar i Xcode handlar givetvis till stor del om programmering. Men det är också i den miljön man sätter designen för appen. Utseende och flöde justeras i ett relativt enkelt gränssnitt som de flesta kan lära sig.

Därför tror jag att det är något fler designers borde kolla in.

Ett gediget prototyparbete låg som grund till min app.

Ett gediget prototyparbete låg som grund till min app.

Viskleken från Photoshop är över

I min bakgrund på webbyrå har man arbetat med en del reklam– och designbyråer, vars Art Directors producerar bilder i Photoshop som visar exakt hur sajten man bygger ska se ut när den är klar. Resultatet att man lägger stor kraft på pixelpushande, vilket är både tråkigt och ett dåligt sätt att arbeta på.

Appar och webbsajter blir aldrig helt lika skisserna. Det kan bero på att typsnitt beter sig olika i ritprogram och i webbläsaren. Eller på att skisserna innehåller lorem ipsum–texter med perfekt längd vilket ger estetiskt vackra radbrytningar, som sedan ser trasigt ut med riktigt innehåll.

Genom att härma utseende från andra program uppstår en slags visklek – man tolkar det man ser i kod, men det blir aldrig riktigt likt.

Den lösning jag förespråkar är att designers flyttar närmare plattformen de designar för. Ska man designa en webbplats bör man kunna föra sig i HTML och CSS. Samma sak gäller för Xcode och utveckling för iOS.

Designverktyg är mer än ritprogram

Målet är ju ofta att bygga en produkt – inte en snygg skiss. Därför gäller det att vara flexibel i de verktyg man använder som designer. Om man kommer närmare slutresultatet genom att byta ut Photoshop mot en HTML-kurs så är det givetvis det man ska göra.

Vem säger att kod inte kan vara designverktyg?

Jag tror att Apple kommer att ta fasta på detta och göra Xcode ännu mer grafiskt. Det framtida arbetssätt jag ser framför mig är att designers och apputvecklare arbetar i samma miljö, där både logik och utseende konstrueras.

Därför kommer jag snart att uppdatera mitt CV. Under rubriken ”designverktyg” kommer jag att lägga till en rad, efter Photoshop och Sketch. På den raden kommer det att stå Xcode.