Testa andras sajter

En viktig del när man bygger hemsidor är att utföra användartester. Genom att arbeta iterativt, där förändringar i interaktion och design testas och utvärderas ser man till att resultatet blir så användbart som möjligt.

Dock pratar man inte lika ofta om att testa andras sajter. Det är ett bra sätt att orientera sig själv och sin produkt i förhållande till omvärlden. Här följer några fördelar med att utföra användartester på dina konkurrenter.

Konkurrentanalys

Precis som när man startar ett företag, kan det vara bra att scanna av marknaden efter konkurrenter. Sannolikheten att du skulle bygga en sajt där både utseende, interaktion och anvädningsområde är helt unika, är väldigt liten.

Även om det finns en unik affärsidé bakom hela projektet går det att hitta sajter där liknande upplägg används. Det kan till exempel handla om hur formulär är uppbyggda, eller hur man gör för att nå ett köp av en produkt.

Genom att testa konkurrenter får man också en bra bild av hur den egna sajten ska se ut. Istället för att börja på en helt blank sida kan ni istället utgå från en konkurrent, testa den och skapa er egna prototyp.

Öka intresset i ditt team

Det är också ett bra sätt att öka intresset för testning i hela teamet. Även de som inte jobbar med interaktion eller design vill förhoppningsvis att sajten ni gemensamt bygger blir så bra som möjligt.

Förhoppningsvis väcker du en tävlingsnerv hos hela teamet när du föreslår att ni ska testa och utvärdera en konkurrent. Man kommer inte att vara sen att påpeka brister som man själv hade kunnat göra bättre. Eftersom inte någon av er är inblandade i sajtbygget behöver man inte vara rädd för att såra någon, vilket också främjar en öppen och livlig diskussion.

Träna på att testa

Att testa andras sajter är också ett bra sätt att träna användartestning. Det finns alltid fler konkurrenter och liknande sajter, än det finns egna projekt. Därför kan det vara en bra plattform – inte bara för ren träning – utan också för att utveckla och förbättra sina egna testmetoder.