Besökare på hemsidor är otåliga, det är knappast något nytt. Ofta kan det handla om sekunder innan någon har fattat beslutet om hon har hamnat rätt, eller om det är dags att dra vidare.
Detta gör att designen är otroligt viktig. För att veta om man har en väl fungerande design, finns ett antal kontrollfrågor att ställa sig.
Vad är det här?
Kommunicerar hemsidan tydligt vad den är?
Är detta vad jag har förväntat mig?
Det händer nästan aldrig att någon besöker en hemsida utan att ha ett mål. Om en hemsida besöks för första gången är chansen stor att det har föregått av en sökning på Google, där man har sökt svaret på någon specifik fråga. Förväntningen är att denna hemsida ska ge svaret.
Verkar man trovärdig och pålitlig?
Det behöver inte vara en webbshop (eller någon tjänst där vi ska spendera pengar), utan för att någon överhuvudtaget ska spendera tid här, måste hemsidan se trovärdig, seriös och pålitlig ut.
Erbjuder man det jag är ute efter?
Besökare har ofta ett mål, oavsett om det är att köpa skor eller läsa en nyhet. Hemsidan måste tydligt kommunicera vad den erbjuder. Användare lägger väldigt lite tid på leta reda på om hemsidan faktiskt erbjuder vad de söker. Är det inte tydligt kommer de att leta vidare på andra sajter.
Verkar det vara värt att stanna kvar på hemsidan?
Verkar det tillräckligt intressant för att klicka sig vidare?
Vad kan jag göra härifrån?
Det är viktigt att man presenterar vilka alternativ en besökare har. Det enklaste exemplet är en tydlig meny, där hon kan navigera och hitta den information hon söker.
Hur hittar jag mer information?
Lika enkelt som det ska vara att ta reda på vad hemsidan handlar om, ska det vara att hitta mer information om detta. Allt kan inte få plats på startsidan.
Hur kontaktar jag någon?
Kontaktinformation är viktigt. Inte bara för att besökaren ska kunna höra av sig, utan också för att det ökar trovärdigheten. En känsla av transparens och öppenhet ökar vår tilltro till innehavaren av hemsidan.
Kontakten ska ske på besökarens villkor. Det innebär att besökaren ska kunna kontakta på det sättet hon föredrar, ovasett om det är e-post, telefon eller ett formulär. Det är få saker som är så störande som när man klickar på en länk med texten ”support” eller ”behöver du hjälp?” – och enbart möts av en värdelös FAQ-sektion.
Dessa kontrollfrågor underlättar vår förståelse för hur förstagångsanvändaren kommer att uppleva hemsidan. Det är bra att ställa dessa tidigt, helst redan i planeringsfasen.