Mindre innehåll – mer konvertering

En viktig regel när man designar en sajt är att vara konsekvent genom alla sidor. En genomgående struktur är fundamental för att användaren ska kunna orientera sig. Jag har tidigare skrivit om The Trunk Test, som testar just möjligheterna till orientering och navigering. Mycket av logiken och användarbarheten bygger på ett konsekvent tänkande kring form och struktur.

Det finns dock tillfällen när man kan bortse från detta, när det istället är bättre att skala bort så mycket som möjligt – till och med menyn. Dessa tillfällen är när det handlar om konvertering.

Det kan handa om att man vill få en besökare att fylla i något formulär, exempelvis registrera en profil eller genomföra ett köp i en webbshop. Då kan det vara motiverat att skala ner på struktur och innehåll – även om inkonsekvens kan uppstå.

Plus för hamburgermenyn

Det här resonemanget ligger också till grund för ett inlägg av UX Movement där man menar att hamburgermenyn kan leda till ökad konvertering.

På mobilen blir lösningen relativt enkelt, då menyn är vanligt förekommande. Man behöver heller inte göra något avkall på storleken eftersom den döljs i hopfällt läge. Dock diskuteras inte hur man ska lösa det på desktop.

Här tror jag på att en avskalad meny (tillsammans med total avsaknad på andra ”störande” element på sajten) kan leda till ökad konvertering, utan att förvirra användaren.