Skala av för bättre användarupplevelse

När man tar in externa önskemål i projekt kan det medföra en ganska gedigen önskelista – eller kravspecifikation, som man också kan kalla det. Det är i sig inget konstigt, utan snarare naturligt om man väljer att se det genom uppdragsgivarens ögon. Ur affärssynpunkt kan det kännas som en bra idé att försöka krama ur så många features som möjligt.

Men idén är sällan bra. Istället kan det vara så att färre antal funktioner kan hjälpa till att definiera en tydligare upplevelse för användaren. Det kan till och med främja den om man plockar bort funktioner.

Genom att sätta begränsningar bestämmer vi också vad användarupplevelsen ska vara. När onödiga delar skalas bort får vi en produkt med en tydlig användarupplevelse.

Jag tänkte presentera två exempel, som inte enbart handlar om webbsidor eller appar. Genom att välja bort vissa saker har bägge skapat en tydlig användarupplevelse. Man vet vad det är, hur det fungerar och vad man får.

Apple

Apple har infört en strikt begränsning på antalet knappar på deras telefoner (och iPads). Interaktionen centreras vanligen till hemknappen. Att bara ha en knapp (bortsett från volymknapparna etc.) skapar en enhetlig användarupplevelse. Oavsett av vilken app som körs vet man vad som händer när man trycker på den knappen. Den kan inte ”kapas” av olika appar för unika funktioner inuti dem, utan ett tryck på hemknappen stänger alltid appen.

Huvudkonkurrenten Android har valt en annan väg. Här finns vanligen flera knappar (bland annat bakåt och hem). I och med en större frihet hos utvecklarna kan beteendet hos knapparna, när de används inuti olika appar. Det medför en splittrad upplevelse. Bakåtknappen kan exempelvis stänga en app, men bara ibland. I andra fall används den knappen till att navigera inuti appen.

Apples begränsningar har genererat en del kritik från utvecklade, eftersom man har mindre kontroll över hela telefonen. I gengäld får man en väldigt bra och tydlig användarupplevelse.

Ikea

Möbeljätten Ikea har beslutat om en hel del avgörande begränsningar. Bland annat lät man kunderna själva bygga ihop möblerna, vilket gjorde att man kunde pressa priserna.

Ikea har gjort en begränsning, som har lite av den här ”det bara funkar”-känslan man vanligen brukar tillskriva Apple. Begränsningen är varuhusens placering. Ett Ikea-varuhus hittar du vanligen i stadens utkanter. Kanske måste du åka bil för att komma till det. Det man har fått i gengäld är gigantiska varuhus, med gigantiska lager.

Det händer väldigt sällan en vara inte finns i lager hos Ikea. Det man hittar i deras katalog kan man också köpa i varuhuset. Det bara funkar.

Designa ett beteende

Man designar inte appar eller visuella gränssnitt – man designar ett beteende. Se bara på IKEA-butikerna. Där går vi längs pilarna och väljer vad vi ska ha. Sedan plockar vi själva i ihop det på deras lager. Ett förutbestämt beteende.

Färre valmöjligheter gör det enklare att skapa dessa beteendemönster och forma användarupplevelsen. Se bara till att göra så att användarna fortfarande känner att det är de som har kontrollen.