Hälsotrenden håller i sig. Aktivitetsarmbandet blev årets julklapp, Apple släppte sin digitala infrastruktur för hälsa och Lifesum tog in miljarder i investeringskapital.
Just aktivitetsarmbandet har också dykt upp i andra sammanhang. Ett är på Disneyland. Men här är aktiviteterna av en helt annan typ.
Disney Magic Band är ett aktivitetsarmband med syftet att förbättra upplevelsen för besökarna på Disney Word.
Allt på ett ställe
När gästerna aktiverar sitt armband kan det användas till det mesta på nöjesfältet. Man kan betala sin mat, köpa kläder och låsa upp dörren till sitt hotellrum. Givetvis kan man också boka aktiviteter online, som man sedan har företräde till
Armbandet är också utrustat med GPS och radiosändare, så att familjemedlemmar kan se varandras position.
I slutet av dagen samlas familjens gemensamma upplevelser i en fotobok, med bilder tagna från automatiska kameror som finns utplacerade i nöjesparken.
Läskigt? Smidigt? Eller både och?
En ny digital infrastruktur
Satsningen har inneburit att behövt implementera en helt ny digital infrastruktur för parken och uppges ha kostat up emot en miljard dollar.
Givetvis finns det syften som grundar sig i bättre lönsamhet med hjälp utav analys och optimering. Men det är också en enormt spännande satsning ur ett UX-perspektiv.
En blick mot framtiden
Om smartwatch blir en succé och trenden med aktivitetsarmband håller i sig kan man anta att vi får se mer av sånt här i framtiden. Både Apple och Google har musklerna som krävs för att lansera smidiga betalstationer i daglivaruhandeln.
Och hade jag varit teknisk chef för exempelvis iZettle hade jag påbörjat ett utvecklingsarbete för att slippa kortbetalningarna för länge sedan.