Välkommen ombord!

Inom UX finns ett begrepp som kallas User Onboarding. Som namnet antyder handlar det om att underlätta användandet av nya produkter. Främst kanske man tänker på en enkel registreringsprocess, men utmaningen brukar snarare vara att få registrerade användare att komma igång med tjänsten.

Den första upplevelsen en användare har av en ny tjänst är troligtvis ett registreringsformulär. När man tagit sig igenom en registreringsprocess, är det inte ovanligt att man möts av någon form av guide för att komma igång med tjänsten. Problemet är att det känns styltigt och påtvingat.

Ett sätt att underlätta ombordstigningen för nya användare, är att visa produkten och hur den fungerar med en gång. Genom att vända på processen kan man låta dem först använda tjänsten och sedan registrera sig.

Evernote – ett exempel

För att illustrera vad jag menar har jag tagit Evernote som exempel. Deras webbplats är en klassisk marknadsföringssida, välstrukturerad med fina bilder, väl avvägd copy och en registreringsknapp som troligtvis finslipats genom flertalet A/B-tester.

Evernotes webbplats

Evernotes webbplats är en klassisk förstasida för en onlinetjänst – enkel och snygg, men låst.

 

Men man måste logga in eller skapa ett konto för att komma någon vart.

Inte förens man har registrerat sig får man reda på vad tjänsten är, eller hur den kan användas.

Ett trevligare sätt hade varit att bjuda på kärnfunktionaliteten med en gång. Här är en enkel skiss på hur en startsida skulle kunna se ut.

Startvy för Evernote

Istället för att be användare att registrera sig så låter man de skapa en anteckning direkt, genom att klicka på Create a new note.

Redigeringsläget i Evernote

När man gör det visas en enklare variant av anteckningsvyn, där användaren får prova på själva kärnan i programmet. För att underlätta användandet kan man skala bort typografiska funktioner, vilket ger ett renare interface.

Spara dokument i Evernote

När man sedan väljer att spara ber Evernote om en e-post, dit ett temporärt lösenord kan skickas. Konto skapas direkt och användaren blir inloggad automatiskt.

I det här läget har man nu fått prova tjänsten, registrerat sig och blivit inloggad. Man är helt enkelt ombord.

Varför User Onboarding?

Många tjänsteleverantörer brottas med problemen att användare inte kommer igång med deras tjänster. Ofta handlar det om digitala konton som inte aktiveras, eller tjänster som står outnyttjade. Visste du att 44% av alla konton på Twitter aldrig har sänt en tweet?

Detta gör ofta att den statistik man har ljuger. Visst, du kanske har många rader i din kunddatabas, men hur många använder din tjänst?

Om man är nyfiken på detta kan man spana in sajten User Onboarding som redogör för denna process hos en stor mängd välkända aktörer. Här redogörs det, steg för steg, hur stora aktörer gör för att få ombord sina besökare till fullfjädrade användare.