Ett flertalet nyhetssajter är i skrivande stund under omgörning. För ett tag sedan lanserades nya sajten för Svenska Dagbladet och i dagarna rullade Resumé ut sin.
Den rådande designtrenden är olika typer av läslistor som placeras i anslutning till artikeln. Det kan handla om en fixerad widget bredvid texten som lockar med nästa artikel.
Man talar gärna om att skapa relevant mervärde för besökarna genom att erbjuda relaterade artiklar. Lika ogärna talar man om de ekonomiska incitament som ligger bakom, där affärsmodellen ofta är baserad på besökarantal och klick.
Skapar alla läslistor och relaterade artiklar ett mervärde, eller handlar det bara om simpel klickjakt? Eller både och?
Traditionellt är affärsmodellen för nyhetssajter att sälja på display i olika former. Man vill att annonser ska fånga läsarens uppmärksamhet – och helst generera klick och köp av annonsörens vara. När man säljer display vill man generera en hög volym sidvisningar. Detta görs genom att läsaren klickar runt på sajten.
Slutsatsen av detta formulerades något brutalt av Peder Bonnier, medgrundare till KIT, i podden Mattsson Helin:
Som traditionell mediepublicist vill du egentligen aldrig att nån ska läsa nånting. Så fort de har laddat en sida så vill du egentligen bara att de ska ladda en ny, för att det är där du stänger din affär.
– Peder Bonnier (Mattsson Helin #107)
Samtidigt kan man använda samma resonemang på print. Så fort en person har köpt din tidning är den personen en förbrukad läsare. Det man dock hoppas på är att läsupplevelsen ska få samma person att köpa tidningen även imorgon.
Min uppfattning är att man ibland missar det långsiktiga perspektivet. För mycket klickjakt kan äta förtroendekapital genom att skapa en negativ läsupplevelse. En av anledningarna till detta är datatrafik i form av besök och klick ofta är konkreta siffror som får stå oemotsagda.
För hur mäter man läsarupplevelsen? Hur står sig 10 djupintervjuer med läsare (även med en gemensam bild) mot miljontals besök och klick? Vilka siffror går att göra affär på?
Det är några av alla de utmaningar mediebranschen står inför. Och som UX-designer är det viktigt att man främjar både läsupplevelsen och affärsmodellen.