Alla dessa startade strömmar

Inom nyhetsmedia går allt fler aktörer från produktion av text till ljud och bild, TV– och roddsändningar från mediehusen är mer regel än undantag. Inbäddade TV-klipp i nyhetsartiklar börjar bli vardagsmat, inte bara i riksmedier, utan även inom lokalpressen. Rörlig bild är en viktig del inom journalistiken. Yngre mediekonsumenter har en tendens att föredra video framför text. Men även för personer med lässvårigheter kan rörligt vara ett viktigt redskap.

Men hur viktigt är det? Och hur populärt är det verkligen? Inom mediebranschen finns det ett mått man brukar använda för att påvisa just detta, nämligen antalet startade strömmar.

Ett exempel är mediekoncernen Mittmedia. Inom koncernen har man inte längre har kvar några renodlade bildjournalister, samtidigt som man storsatsar på rörlig bild. I en intervju med Medierna i P1 säger Anna-Karin Lith att Mittmedia på två år har ökat från 2 miljoner, till 30 miljoner startade bildströmmar i deras artiklar.

”Det är fantastiska siffror som visar att den sortens bildjournalistik är en viktig del av framtiden”

Jag är dock av en annan åsikt. Att antalet startade bildströmmar har ökat hänger troligtvis ihop med att samtliga titlar hos Mittmedia på nätet har autostartade TV-klipp i sina artiklar.

Alltså om du öppnar en artikel och de har bäddat in ett filmklipp där, så kan de tillgodoräkna sig en startad bildström. Men att säga att det är en viktig del av framtiden är också att insinuera att det är något användarna vill ha. Men användarna har ingen möjlighet att välja.

Jag skulle vilja veta hur många startade bildströmmar de hade haft om de inte hade haft autostart. Eller hur många som har sett ett helt filmklipp?

Självklart är det så att autospelande videor är kopplade till en annonsaffär – och det är förståeligt. Men det finns några saker att fundera på.

  1. Självspelande videoklipp brukar accepteras i högre utsträckning om besökaren förväntar sig ett videoklipp överhuvudtaget. Se därför till att ha en tydlig markering på länken till artikeln med klippet.
  2. Se till att ha fungerande kontroller i mediespelaren. Just känslan att inte ha kontroll över situationen är det som gör användarna irriterade – speciellt på bussen eller i tunnelbanan. Bäst är det om de går att kontrollera med tangentbordet.
  3. Är ljudlöst ett alternativ? Sedan en tid tillbaka har Facebook rullat ut autospelande videoklipp i sina användares flöden. Skillnaden är att man behöver klicka för att sätta på ljudet. Detta har visat sig gå hem bättre hos användarna. Har man dessutom kreativa annonsörer så kan man få till snygga reklamvinjetter som inte är beroende av ljud.